Bezpieczeństwo Twojej paczki

Kiedy wysyłasz paczkę nie możesz mieć pewności, że nie zginie lub nie zniszczy się ona podczas wymagającego transportu przez firmę kurierską. Takie sytuacje mają miejsce stosunkowo często, co wynika z mało delikatnego obchodzenia się z przesyłkami lub ze zdarzeń losowych, takich jak przypadkowe upadki podczas przewożenia. Z tego powodu powstał system ubezpieczania wysyłanych paczek, który w niektórych firmach kurierskich jest standardem wliczonym w cenę nadania.

Takie rozwiązanie pozwala na wypłatę zadośćuczynienia w sytuacji, gdy przewinienie przewoźnika zostanie oficjalnie potwierdzone. Proces ten trwa niekiedy nawet kilka miesięcy, jednak pozwala na pieniężną rekompensatę strat poniesionych przez nadawcę przesyłki. Jest to zatem rozwiązanie korzystne, szczególnie w przypadku bardziej wartościowych przedmiotów, które mogą ulec zniszczeniu lub zostać zgubione podczas drogi do adresata. Istnieją jednak określone ograniczenia i zasady związane z wykupieniem ubezpieczenia przesyłki, różniące się w zależności od wybranej firmy kurierskiej.

Czy każda paczka jest ubezpieczona?

Obecnie większość firm kurierskich wlicza podstawowe ubezpieczenie w cenę nadania przesyłki. Podobnie jest również w przypadku placówek pocztowych, oferujących wysyłkę ekonomiczną potwierdzoną wydaniem numeru przewozowego. Paczka jest obiektem rejestrowanym, zatem jego droga musi być każdorazowo wpisywana do specjalnego panelu pozwalającego na śledzenie aktualnej lokalizacji z godzinowymi adnotacjami.

Podstawowe ubezpieczenie uprawnia nadawcę do ubiegania się o odszkodowanie w wyniku uszkodzenia lub zgubienia paczki. Jednak nie jest to jedyna opcja dbania o bezpieczeństwo wysłanego przedmiotu. Większość firm dopuszcza możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia, płatnego zazwyczaj kilka złotych. Pozwala ono na wypłatę większej sumy pieniężnej niż w przypadku szkody dotyczącej przesyłki bez tej ochrony.

Jest to zatem rozwiązanie, które okazuje się niezwykle przydatne podczas wysyłki przedmiotów wartościowych. Należy jednak pamiętać, że nie każdy produkt podlega wypłacie odszkodowania, a poszczególne firmy kurierskie posiadają własny regulamin definiujący tę kwestię.

Jak ubezpieczyć paczkę?

Ubezpieczenie przesyłki może wydawać się skomplikowane, ale wcale takie nie jest. Podczas wysyłania paczki otrzymasz druczek wymagający uzupełnienia danych nadawcy i odbiorcy. Na takim formularzu znajduje się zazwyczaj dodatkowe pole związane z dostępnymi ubezpieczeniami. Zakreślając odpowiednią kratkę możesz skorzystać z płatnej ochrony Twojej paczki, kosztującej zwykle nie więcej niż kilka złotych. Jest to stosunkowo tania opcja, która okazuje się niezwykle przydatna podczas wysyłki wartościowych przedmiotów.

Podczas wypełniania takiego formularza zostaniesz poproszony o zadeklarowanie dokładnej zawartości paczki oraz jej szacowanej wartości pieniężnej. Są to niezbędne informacje wykorzystywane podczas ewentualnego ubiegania się o wypłatę odszkodowania. W takim przypadku konieczne są bowiem negocjacje z ubezpieczycielem, który musi ustalić, czy zadeklarowana wartość zgadza się z rzeczywistą zawartością przesyłki.

Proces ten bywa czasochłonny, a odszkodowanie można wypłacić dopiero po upływie kilku tygodni lub miesięcy. Jednak jest to najlepsza dostępna forma ochrony wartościowej paczki przed niespodziewanymi zdarzeniami, zapewniająca zadośćuczynienie za szkody z winy przewoźnika.

Co podlega ubezpieczeniu?

Ubezpieczenie przesyłki może obejmować najróżniejsze przedmioty, od dokumentów, aż po produkty umieszczone na firmowych paletach. W przypadku bardziej wartościowych paczek warto zainwestować w dodatkową ochronę, której cena waha się w zależności od typu przesyłki. Korzystają z niej zazwyczaj przedsiębiorstwa posiadające umowę z konkretnym przewoźnikiem. Warto jednak pamiętać, że istnieją przedmioty wyłączone z transportu, zapisane na liście dostępnej na większości stron internetowych firm kurierskich.

Są to zwykle większe części samochodowe, przedmioty nielegalne (określone przez polskie prawo), pojemniki o przeznaczeniu związanym z przechowywaniem gazu, papierosy, wyroby tytoniowe, rośliny, pieniądze (również w postaci kart płatniczych), dokumenty osobiste, narkotyki, przedmioty niebezpieczne, broń, ciecze, jedzenie, akumulatory do różnych sprzętów, zwierzęta, leki, suplementy i wiele innych. Każda firma kurierska posiada własną listę przedmiotów wyłączonych z wysyłki, zatem podczas nadawania paczki możesz upewnić się o jej zgodności z przyjętymi zasadami.

Przesyłki zawierające produkty wyłączone z transportu nie podlegają odszkodowaniu, o czym warto pamiętać decydując się na ich wysłanie. Podobnie jest również w przypadku niezadeklarowanej zawartości, która nie podlega wypłacie zadośćuczynienia w związku ze zniszczeniem lub zgubieniem pozostałej części paczki. Z tego powodu nie warto zatajać rzeczywistego stanu przesyłki, ponieważ nie zostanie ona uwzględniona podczas ewentualnego procesu mającego na celu wypłatę odszkodowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − 7 =