Przez firmy kurierskie i placówki pocztowe codzienne przechodzą miliony paczek, zatem ryzyko zgubienia którejś z nich jest stosunkowo duże. Przewoźnicy biorą odpowiedzialność za powierzone im przedmioty, dlatego powinni dbać o dostarczenie ich w stanie nienaruszonym do adresata. Często paczki docierają do osoby zamawiającej z opóźnieniem, więc nie warto wszczynać alarmu przed upłynięciem około dwóch tygodni, szczególnie w sytuacji, gdy zbliżają się święta lub sezon związany ze wzmożoną wysyłką.

Jeśli jednak przesyłka nie dotarła do Ciebie w ciągu kilkunastu dni, a kurier przewiduje znacznie krótszy czas dostarczenia, masz prawo złożyć wniosek rozpoczynający procedurę mającą na celu odzyskanie paczki. Jest ona dosyć czasochłonna, jednak pozwala na uzyskanie rekompensaty za utracone dobra materialne. Paczki podlegają bowiem automatycznemu ubezpieczeniu, jako że są przesyłkami rejestrowanymi. Nie musisz więc kupować dodatkowej ochrony, aby móc ubiegać się o należne odszkodowanie.

Najpierw sprawdź, czy nie przegapiłeś awizo

Niekiedy zdarza się, że odbiorca paczki nie zauważy pozostawionego awizo. Wówczas wydaje mu się, że termin dostarczenia przesyłki jest zbyt długi i na pewno została ona zagubiona. Istnieją również sytuacje, w których kurier pozostawia przedmiot na recepcji lub u sąsiadów, co teoretycznie nie powinno mieć miejsca. Z tego powodu przed rozpoczęciem procedury mającej na celu odnalezienie paczki warto upewnić się, że to nie Ty jesteś sprawcą jej przegapienia. W takim przypadku możesz skorzystać z numeru przewozowego wydanego nadawcy podczas wysyłania przesyłki.

Większość stron internetowych firm kurierskich ma specjalny panel służący do wpisywania takich informacji i wyszukiwania drogi konkretnego przedmiotu. Za ich pomocą dowiesz się, gdzie Twoja paczka znajdowała się w ostatnim czasie, włącznie z datą i godziną poszczególnych etapów. W sytuacji, gdy zamawiasz produkt ze sklepu internetowego, warto skontaktować się z nim w celu rozwiązania sytuacji. Ceniąca się firma powinna zawiadomić przewoźnika i rozpocząć proces mający na celu odnalezienie paczki, a w sytuacji gdy jest to niemożliwe – zwrócić wpłacone pieniądze.

Jakie informacje należy podać?

Podczas zgłaszania sprawy związanej z zaginięciem przesyłki należy powiadomić firmę kurierską o wszystkich niezbędnych informacjach na temat adresów i numeru nadania. Dzięki nim przewoźnik jest w stanie prześledzić trasę konkretnej paczki i spróbować ją namierzyć. Zazwyczaj przesyłki są gubione w dużych centrach dystrybucyjnych, a ich znalezienie jest możliwe dzięki dokładnemu opisowi wyglądu opakowania. Istotne jest również podanie zawartości pudełka i jego rozmiaru. Na tej podstawie firma kurierska rozpoczyna poszukiwania zaginionego przedmiotu, trwające do 2 miesięcy.

Co, jeśli nie odnaleziono Twojej paczki?

W sytuacji, gdy firma kurierska nie jest w stanie odnaleźć konkretnej przesyłki, odbiorca lub nadawca mają prawo złożenia reklamacji. Większość przewoźników wlicza podstawowe ubezpieczenie w koszt wysyłki, dlatego w przypadku zgubienia przedmiotu istnieje możliwość wypłaty odpowiedniego odszkodowania. Proces ten jest niestety bardzo czasochłonny i może trwać nawet kilka miesięcy. Podczas składania reklamacji pracownik firmy kurierskiej poprosi Cię o podanie podstawowych informacji na temat zawartości zaginionej przesyłki i wartości jej poszczególnych elementów. Na tej podstawie zostanie określona kwota zadośćuczynienia wypłaconego po zatwierdzeniu wniosku.

Jak uchronić się przed zgubieniem przesyłki?

Całkowita i skuteczna ochrona przed zgubieniem przesyłki jest praktycznie niemożliwa, ponieważ nikt nie jest w stanie przewidzieć, co może zdarzyć się na drodze wysłanego produktu. Z tego powodu warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie przed stratami materialnymi, szczególnie w przypadku wartościowych przedmiotów. Podczas wysyłania paczki i wypełniania formularza masz możliwość dokupienia dodatkowego ubezpieczenia. Zapewnia ono większą kwotę wypłacaną w przypadku zasadnej reklamacji. Taka opcja wymaga jednak podania całkowitej zawartości paczki i jej przewidywanej wartości pieniężnej. Zatajenie którejkolwiek z powyższych informacji skutkuje nie wypłaceniem odszkodowania za dany element. Paczka nie powinna również zawierać produktów zakazanych, wyłączonych z transportu daną firmą kurierską.

Warto również pamiętać o wybieraniu tylko sprawdzonych firm kurierskich. Przewoźnicy o wątpliwej reputacji i wysokim wskaźniku zaginięcia paczek nie są odpowiednimi instytucjami, które powinny zająć się wartościowym przedmiotem. Warto upewnić się także o przebiegu ewentualnych reklamacji. Niektóre firmy kurierskie charakteryzują się odrzucaniem takich wniosków i niechęcią do wypłaty odszkodowania. Wówczas masz możliwość przekierowania sprawy do sądu, jednak proces ten jest bardzo czasochłonny i mało opłacalny. Z tego powodu wybór odpowiedniego kuriera jest niezwykle ważny i pozwala na zminimalizowanie ryzyka stracenia nie tylko paczki, lecz także pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście − jedenaście =